Banners optimaliseren in 9 stappen

Banners zijn één van de meest productieve vormen van marketing in de huidige digitale wereld. Organisaties van elke omvang realiseren meer exposure en meer naamsbekendheid. Doordat het goed meetbaar is vertrouwen veel organisaties hierop om effectiever het aantal leads en sales te verhogen.

Voorbeeld; Je hebt sterke ad copy geschreven en je hebt advertentieruimte ingekocht bij een drukbezochte website. Zorg voor een strak en bijpassend design, richt goed presterende programmatic display campagnes in waardoor de bezoekers overgaat tot een conversie.

In dit artikel ontvang je 9 tips en algemene richtlijnen voor het kiezen van het beste ontwerp, aansluitend bij jouw doelgroep, voor jouw display advertising campagnes.

1. Handhaaf hiërarchie

Banner advertenties bevatten 3 basiselementen:
Het bedrijfslogo: om naamsbekendheid op te bouwen zorg je ervoor dat je logo opvalt in de banner advertentie. Echter moet het minder beeldbepalend zijn dan de waarde propositie en de call-to-action.

De waardepropositie: Hierbij communiceer je de unieke voordelen van jouw aanbieding. Het trekt de aandacht door unieke aanbiedingen en prijzen te noemen, bijvoorbeeld, 25% korting, tijdelijk beschikbaar of hoge kwaliteit. Idealiter neemt de waardepropositie de meeste ruimte in van de banner advertentie en zou als eerste de aandacht van de bezoekers moeten trekken.

De call-to-action: de CTA is meestal een tekst-link of een button met een tekst als Neem contact op, leer meer, offerte aanvragen of Meld je aan. Hier zou een opvallend punt van de advertentie moeten zijn die voor de bezoekers het aantrekkelijk maakt om te klikken.

sPitch online marketing - Gemeentehuis Arnhem

2. Hou je aan standaard afmetingen, formaten en grootte

Afmetingen voor banner optimalisatie

Afmetingen: houd je aan de standaard afmetingen als je een banner ontwerpt. Dit zijn de meest succesvolle banner formaten:

  • 728 x 90 leaderboard
  • 336 x 280 large rectangle
  • 300 x 250 medium rectangle
  • 200 x 200 small rectangle
  • 160 x 600 wide skyscraper
  • 120 x 600 skyscraper

Formaten: voor statische banners gebruik je een .jpg of png. bestand en voor banners met animatie zijn .html of .swf (flash) bestanden gangbaar. Let erop dat flash banners niet voor alle apparaten geschikt zijn, daarom is het verstandig om banners ook in .gif formaat te hebben zodat je geen potentiële klanten misloopt. In 2018 zijn .gif banners niet meer bij uitstek de juiste keuze, omdat er betere opties beschikbaar zijn.

Grootte: hoe kleiner het bestand des te beter. Het bestand mag nooit groter zijn dan 150 KB volgens Google AdWords. De banner advertentie moet snel geladen zijn op de website voordat bezoekers naar beneden scrollen of verder navigeren en de banners niet meer zien.

3. Houd de banners simpel en leesbaar

Laat visuele rommel lekker links liggen. Websitebezoekers werpen slechts enkele secondes een blik op je ontwerp. Houd je aan de volgende vuistregels voor wat betreft leesbaarheid:

Correct: Geef de titel en de rest van de tekst verschillende font sizes en schrijf niet meer dan 4 tekstregels.

Foutief: script, dunne of cursieve lettertypen, de gehele tekst in hoofdletters of een kleinere lettertype dan 10 punten (tenzij je een disclaimer of copyright vermelding wilt maken).

4. Gebruik buttons op de juiste manier

Afhankelijk van het type banner advertentie, kunnen de buttons de click-through rate (CTR) verhogen. Bij het inzetten van de buttons wordt geadviseerd om ze na de tekst in te zetten, rechtsonder in het banner design en gebruik te maken contrasterende kleuren. Het is verstandig om dezelfde button in de verschillende banners te gebruiken, je moet consistent zijn dus! Hier kan je ook AB testen op lost laten om te analyseren welke banner design het beste werkt voor jouw site.

5. Omkader de banner advertentie

banner optimalisatie

Onderwerpen die omkaderd zijn trekken sneller de aandacht van de websitebezoeker. Omlijn de banners met een duidelijke rand en zorg dat de afbeeldingen doorlopen tot aan de rand. Banners met een witte achtergrond worden vaak iets scherper gemaakt door een donkere rand toe te voegen. Als de achtergrond een andere kleur heeft, kan een subtiel kader de banner net iets meer op laten vallen (zoals hierboven de rechter Netflix banner).

6. Houd je aan de branding van je onderneming

Jouw banner advertentie link naar een landingspagina over de aanbieding die in de banner gecommuniceerd wordt. Daarom is het belangrijk dat de banner volgens dezelfde branding richtlijnen als op de landingspagina is ontworpen zodat potentiële klanten niet in de war raken.

7. Gebruik alleen een afbeelding als het echt nodig is

Kies voor foto’s, afbeeldingen of graphics die de boodschap ondersteunen en direct gerelateerd zijn aan het product. Laat abstracte concepten achterwege. Kan je geen professionele fotograaf of supermodellen betalen? Koop een betaalbare licentie op een stock afbeelding, maar vermijd de cliché stockphoto’s.

Het is niet altijd nodig om afbeeldingen of foto’s in je banner te gebruiken. Tekst banners met een overtuigende tekst en het juiste lettertype kunnen net zo – óf zelfs effectief(er) zijn.

Conversie optimalisatie

8. Maak het urgent

Banner optimalisatie

Door middel van contrasterende, sterke kleurenschema’s, een aanlokkelijke tekst en opvallende afbeeldingen kan je de banner visuele urgentie geven. Online banners zijn niet bedoeld om subtiel te zijn!

9. Overweeg animatie

Geanimeerde banners presteren vaak beter dan statische banners. Let wel op dat de animaties niet de aandacht van de boodschap afleiden. Gebruik simpele animaties die maximaal 15 seconden duren en voeg het laatste frame een call-to-action button toe. Zorg ervoor dat ze niet vaker dan 3 keer afgespeeld kunnen worden.

Recap: 9 tips voor banner design optimalisatie

Dit waren de 9 tips voor het optimaliseren van je banner. Dit zijn een paar algemene ontwerp richtlijnen en er is zeker ruimte om te experimenteren. Vergeet niet dat een banner niet wordt beoordeeld op zijn looks, maar zijn prestaties! Banners zijn niet de mooiste mediavorm, maar tot de dag van vandaag lijkt het erop alsof banner nog wel even blijven bestaan.