Autoriteit: 

Wanneer iets of iemand over dusdanige kennis, kwaliteiten en/of verdiensten beschikt dat deze door andere als gezaghebbend wordt beschouwd binnen zijn vakgebied, spreken we van (een) autoriteit. Als autoriteit wordt er meer naar je geluisterd, kun je een zekere invloed of zelfs macht hebben en zullen mensen en organisaties eerder naar je toe komen.

Het opbouwen van autoriteit is een veelvoorkomende doelstelling van marketing. Een bedrijf dat in diens specialisme een autoriteit is zal makkelijker en meer klanten weten aan te trekken. Personen met autoriteit binnen hun vakgebied zullen eerder worden gevraagd als spreker en beslissers zullen in hun keuzes door hen worden beïnvloed.

Om een autoriteit te worden zijn verschillende ingrediënten nodig. Zo is het noodzakelijk om je te onderscheiden in expertise, vakbekwaamheid of prestaties, nog het liefst een combinatie hiervan. Daarnaast zullen naamsbekendheid en een goede naam helpen bij het worden van een autoriteit.

Een speciaal soort autoriteit is de populariteit van een webpagina op het internet, welke wordt afgeleid aan het aantal externe hyperlinks naar een website en de kwaliteit hiervan. Deze linkautoriteit is een belangrijke factor voor zoekmachines bij het rangschikken van zoekresultaten.

Zoek de betekenis van een andere marketingterm