Linkbuilding:

Linkbuilding is het verhogen van het aantal links die verwijzen naar een website. Het uiteindelijke doel van linkbuilding is het trekken van meer bezoekers naar de website en het verbeteren van de positie in de zoekmachineranking. Bij kwalitatieve linkbuilding wordt rekening gehouden met de relevantie en kwaliteit van de pagina waarvandaan een link wordt geplaatst. Het aantal externe hyperlinks naar een website is een belangrijke factor voor de vindbaarheid van een site in zoekmachines. Activiteiten die erop gericht zijn het aantal backlinks naar de eigen websites te vergroten, noemen we linkbuilding. Nieuwe backlinks zorgen er niet alleen voor dat de positie in zoekmachines verbetert (zoekmachineoptimalisatie), deze links kunnen uiteraard zelf ook bezoekers opleveren. Effectieve linkbuilding richt zich op inhoudelijk relevante websites. Links vanaf sites die zelf een hoge linkpopulariteit (ook wel PageRank) hebben, wegen voor zoekmachines als Google het zwaarst. Een makkelijke manier om aan meer links te komen is het ruilen van links. Deze wederzijdse links worden echter minder gewaardeerd door zoekmachines dan kwalitatieve, unieke links.

Zoek de betekenis van een andere marketingterm