QR-code:
Een soort barcode, te vinden op diverse producten zoals etenswaren of in een offline advertentie die verwijst door middel van een QR-code naar een online artikel. Het wordt ook gebruikt met Internet bankieren, de code wordt gescand en de betaling wordt uitgevoerd. QR-codes zijn tweedimensionaal. Ze bevatten informatie in horizontale richting en in verticale richting. Doordat er informatie zit in beide richtingen kan een QR-code honderden keren meer informatie meedragen dan ‘gewone’ barcode. Ook wel: Quick Response Code QR-code is een afkorting voor Quick Response code. De QR-code is een soort tweedimensionale streepjescode. Waar er in een streepjescode alleen ‘ruimte’ is voor een reeks cijfers, kunnen in QR-codes hele boodschappen worden opgeslagen. Dankzij mobiele apps waarmee de codes gescand kunnen worden, wordt de QR-code veel gebruikt voor mobiele marketingdoeleinden en buitenreclame. QR-codes worden bijvoorbeeld veel toegepast in advertenties, outdoorreclame en op visitekaartjes om hyperlinks of digitale visitekaartjes uit te wisselen en voor het volgen van zendingen bij track en trace.