QR-code:

Een soort barcode, te vinden op diverse producten zoals etenswaren of in een offline advertentie die verwijst door middel van een QR-code  naar een online artikel. Het wordt ook gebruikt met Internet bankieren, de code wordt gescand en de betaling wordt uitgevoerd.  QR-codes zijn tweedimensionaal. Ze bevatten informatie in horizontale richting en in verticale richting. Doordat er informatie zit in beide richtingen kan een QR-code honderden keren meer informatie meedragen dan ‘gewone’ barcode. Ook wel: Quick Response Code QR-code is een afkorting voor Quick Response code. De QR-code is een soort tweedimensionale streepjescode. Waar er in een streepjescode alleen ‘ruimte’ is voor een reeks cijfers, kunnen in QR-codes hele boodschappen worden opgeslagen. Dankzij mobiele apps waarmee de codes gescand kunnen worden, wordt de QR-code veel gebruikt voor mobiele marketingdoeleinden en buitenreclame. QR-codes worden bijvoorbeeld veel toegepast in advertenties, outdoorreclame en op visitekaartjes om hyperlinks of digitale visitekaartjes uit te wisselen en voor het volgen van zendingen bij track en trace.

Zoek de betekenis van een andere marketingterm