Unique Selling Point:

Ook wel USP, Unique value proposition (UVP), unique buying reason (UBR), unique selling proposition of onderscheidend vermogen genoemd.

Een unique selling point (USP) wordt gebruikt om de beste of unieke eigenschappen van een product of dienst te benoemen. Hiermee onderscheidt een product of dienst zich van alternatieve producten of diensten in dezelfde branche. Wat maakt je nou anders dan je concurrent?

Waarom is een USP belangrijk?

Als je geen onderscheidend vermogen hebt, dan heb je niks om je te onderscheiden van je concurrenten, je hebt dan ook niks om mee te gaan adverteren. De onderscheidende waarde van je product kan je helpen om je ervan te overtuigen dat je de beste keuze in jouw markt bent en zullen aanzetten om terug te komen.

Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld:

  • De goedkoopste aanbieder zijn binnen je branche
  • De hoogste kwaliteit in producten
  • De beste service t.o.v. concurrenten
  • De meeste mankracht
  • Meest gunstige voorwaarden
  • Persoonlijke begeleiding (bijv. bij een informatieproduct)
  • Kortste levertijd
  • Snelste service
  • Altijd in de buurt

Alle kenmerken van een product en voordelen voor de potentiële klant vormen gezamenlijk de USP of de propositie. De plek die een bedrijf kiest ten opzichte van concurrenten noemen we de positionering.

Zoek de betekenis van een andere marketingterm