Yieldable:

De term yieldable slaat op de mate waarin de vraag binnen een bepaalde markt of voor een bepaald product zich leent om middels het hanteren van verschillende prijzen en revenue management een zo hoog mogelijke opbrengst te genereren. Dit hangt af van de mate waarin klanten of bepaalde doelgroepen bereid zijn een hogere prijs te betalen voor een product of dienst. Vliegtickets zijn een voorbeeld van een productcategorie die sterk yieldable is. In de klantenkring van luchtvaartmaatschappijen bestaat een sterk onderscheid tussen zakelijke reizigers en consumenten. Particulieren boeken hun vakantievlucht of het bezoek van familie in het buitenland vaak langere tijd van te voren en vergelijken vliegtickets op basis van prijs. Zakelijke reizigers boeken hun vlucht juist kort van te voren. Zij zijn daarbij bereid een hogere prijs te betalen voor hun ticket, zeker als daar extra service tegenover staat. Als gevolg hiervan loopt de prijs van dezelfde stoel in het vliegtuig op naar mate de datum van de vlucht nadert.

Zoek de betekenis van een andere marketingterm