Start ook met Marketing Automation en ervaar de successen die deze krachtige B2B marketingtool je kan brengen.

Als de online marketing wereld niet nieuw voor je is en je al actief bezig bent met leadgeneratie en leadnurturing en je focust (of wil gaan focussen) op multi-channel marketing, dan biedt Marketing Automation de uitgelezen kans om de online marketing activiteiten een stuk effectiever te maken en deze bovendien efficiënter uit te voeren. Marketing Automation, het automatiseren van je marketing en communicatie activiteiten is booming! Het ontwikkelt zich steeds verder en het is dé marketingtool waarmee je je kan onderscheiden van concurrenten. Je leest ons enthousiasme over Marketing Automation en dat is niet voor niets: Marketing Automation gaat een steeds grotere rol, zo niet de belangrijkste rol spelen binnen in het landschap van de online marketing tools. Maar waarom is Marketing Automation zo groeiende? Waarom toont het zoveel potentie?

Marketing Automation, wat is het precies?

Met Marketing Automation kan je repetitieve, arbeidsintensieve marketing taken, zoals o.a. het invoeren van data automatiseren. Met Marketing Automation software kunnen arbeidsintensieve (marketing) processen volledig uitgevoerd en geautomatiseerd worden. Concreet houdt dat het volgende in: Marketing Automation software zorgt ervoor dat je lead generatie geoptimaliseerd kan worden door alle verschillende fases van de gehele marketing funnel heen. Een customer journey is niet linear. Met Marketing Automation software kan je de juiste content in de juiste context op het juiste tijdstip versturen. Dat daarmee de kwaliteit (en waarde) van je leads wordt verhoogd is duidelijk.

Het streven
Stel je voor dat je probeert om een plant te kweken. Je begint met de juiste zaden. De bodem moet vruchtbaar zijn zodat je zaden kunnen groeien tot een plantje. Vervolgens dien je het plantje te verzorgen, het plantje heeft water en licht nodig om te kunnen groeien tot een bloeiende plant. Het is niet waterdicht, maar volgens ons is effectieve Marketing Automation hetzelfde als het juist voeden van een plantje. Aan het einde van het groeiproces is het zaadje uitgegroeid tot een weelderige bloeiende plant.
De realiteit
Echter, de term “Marketing Automation” is uitgegroeid tot een buzz-woord. Het gevolg daarvan is dat marketeers lijsten met e-mailadressen kopen om te nurturen in plaats van het genereren van goede inkomende leads. Dat is niet de juiste manier. Hoewel het een snelle oplossing lijkt, is het niet een oplossing voor de lange termijn. Ook al lijkt de grond vruchtbaar. Voor een gezonde plant, (en een lange relatie met uw toekomstige klanten) zul je echt moeten kiezen voor een lange termijn investering en de juiste methodes moeten kiezen.

De belangrijkste onderdelen van Marketing Automation zijn:

  • E-mailcampagnes opzetten;
  • Webformulieren maken;
  • Landingspagina’s creëren;
  • Lead nurturing-campagnes opzetten (drip campaigns);
  • WebAnalytics (real-time inzage van inbound visitors).

Het succes van Marketing Automation bloot gelegd.

Online marketing activiteiten en campagnes worden winstgevender naarmate je slimmer omgaat met het gedrag en de behoeftes van je prospects. Door je te focussen op de prospects, en je daardoor weet wat triggert, kan je slimmer anticiperen op de behoeften van je prospects. Doordat je weet wat de behoeften zijn kan je relevanter zijn, doordat je relevanter bent kan je prospects beter helpen bij het adviseren van een aankoopbeslissing. Je wordt niet meer als verkoper gezien, maar als adviseur. Je bent vanaf de eerste fase betrokken bij een aankoopbeslissing. Met Marketing Automation heb je dé tool in handen om de content aan te passen bij elke fase van de customer journey waardoor je relevanter wordt. Hoe dan? Hoe specifieker je de behoeftes van je prospects begrijpt en je deze volgt, kan je daarbij de juiste content aanbieden, daarmee krijg je grip op je leads, vóórdat deze naar je salesafdeling / team gaan. Je salesteam zal gaan stralen doordat ze leads krijgen van betere kwaliteit. Uit onderzoek blijkt dat al 54% van de 257 respondenten, waaronder ware top performers, gebruik maakt van Marketing automation, aldus MarketingSherpa. Vooral organisaties die sturen op ROI doen het uitermate goed. Organisaties die Marketing Automation inzetten om leads te nurteren laten significante conversie stijgingen zien. Conversie cijfers komen tot boven de 450% (!) volgens onderzoek van The Annuitas Group. Om die reden is Marketing Automation booming! Met Marketing Automation kunnen organisaties leads beter nurturen en engagen, daardoor kan de sales afdeling sneller een deal closen en wordt de salescyclus korter, omdat veel werk al door de marketing afdeling is gedaan én het vertrouwen van de potentiële klant al is gewonnen. Een groot ander voordeel is dat je de kostbare tijd die hierdoor overblijft weer kan gebruiken voor andere taken en activiteiten voor je bedrijf, zoals een betere sales en marketing alignment, oftewel het effectiever laten samenwerken van marketing en sales.

Voor welke organisaties is Marketing Automation bedoelt?

Marketing Automation is de toekomst. En die toekomst is gister begonnen. Niet alleen grote ‘enterprises’ maken gebruik van Marketing Automation, maar ook de middelgrote en kleine zelfstandige bedrijven maken er gebruik van. In 2013 gebruikte zo’n 20.000 bedrijven Marketing Automation, in 2014 is dat aantal verdubbeld en naar verwachting is dat het voor 2015 alleen maar zal stijgen. Wil je meer weten over wat Marketing Automation voor je kan betekenen en wil je down to earth advies? Neem contact met sPitch op!