6 Veelgemaakte fouten die je moet vermijden bij de inzet van marketing automation en waardevol advies.

Afgelopen tijd is marketing automation een veel besproken onderwerp. Veel organisaties hebben een eerste stap gezet en hebben ervaring opgedaan met marketing automation tools. In dit artikel neem ik je mee door 6 veel gemaakte fouten bij de inzet en gebruik van een marketing automation tool. Het is waardevol om te leren van andermans fouten en hierdoor deze veelgemaakte fouten zelf niet te begaan. Met dit artikel helpen we je daarbij.

1. Teveel willen in één keer – geen structuur (zie ook punt 4).

Probeer niet alles in één keer te willen doen, want hierdoor kan je stappen en/ of belangrijke “basic” punten vergeten. Als je alles stapsgewijs doet zal je merken dat je sneller resultaten zal behalen. Denk vooraf na welke content je gaat gebruiken bij je nurture flows. Wist je dat veel bedrijven niet eens een basis-welkomstmail inrichten? In de basis-welkomstmail kan je beknopt toelichten wat de ontvanger de komende tijd kan verwachten. Dit wordt veelal vergeten omdat er direct de inhoud wordt ingegaan. Of start met automatiseren van de nieuwsbrief aanmeldingen. Een serie e-mails -voor het gemak behandelen we even e-mail als primair kanaal – dient aan bepaalde criteria te voldoen. Aan de hand van het CAPA-gespreksmodel kan je bijvoorbeeld prima een nurture flow inrichten. CAPA staat voor contact, agenda, presentatie en afsluiting. Zie het als een echt gesprek waarin je de dialoog aangaat met elkaar, met e-mail en nurture flows is dat niet anders. Begin altijd vanuit de basis die je geleidelijk kan gaan uitbreiden. Begin bijvoorbeeld met 1 tot 2 nurture flows afhankelijk van je Buyer Persona’s en volg de voortgang op de voet en stuur op tijd bij. Met de kennis kan je vervolgens de nurture flows eenvoudig verbeteren.

2. Marketing automation betekent niet dat het automatisch gaat.

Het is een mooie gedachte… Een marketing automation tool aanschaffen en dan achteroverleunen. Nou, dan moet ik je teleurstellen. Het uitdenken en uitwerken van de eerste nuture flows kosten veel tijd. Onderschat dit niet. Dit is de basis voor het succesvol inzetten van een marketing automation tool. Daarbij verschaft niets zo veel werk als het herstellen van een verkeerd ingerichte marketing automation tool. Een veel gemaakte fout is dat organisaties ervan uitgaan dat marketing automation één keer goed investeren en inrichten is. Echter blijkt dat dit niet zo werkt en je het constant moet bewerken, bijsturen en verbeteren daar waar het nodig is. Stem je nurture flows af op basis van de waardevolle inzichten die je opdoet bij het definiëren van je Buyer Persona’s en verbeter dit structureel.

Beter-zaken-doen-op-internet-begint-bij-sPitch-hoe-resultaat-gericht-is-jouw-online-marketing-sPitch-het-beste-online-marketing-bureau-van-Arnhem-1

3.Het ontbreken van de juiste criteria en geen duidelijke strategie hebben.

Verreweg de meest gemaakte fout is het ontbreken van de juiste criteria en geen duidelijke strategie hebben. Starten zonder strategie en zonder vooraf scherp de criteria in kaart te hebben gebracht zorgt gegarandeerd voor problemen. Zorg ervoor dat de marketing automation tool die je besluit te gaan gebruiken in lijn is met je doelgroep, strategie, doelstellingen en ambities. Definieer je Buyer Personas’s, bedenk de juiste strategie, breng vervolgens de criteria scherp in kaart en besluit dan om eventueel een marketing automation tool aan te schaffen. Koop dus niet eerst de tool omdat je dit ergens hebt gezien of erover hebt gehoord. Zo bespaar je tijd, kosten en frustratie. Eerst een goede strategie, een goed plan en dan pas de tool. Doelgroep en strategie nog onvoldoende in kaart? Wacht dan! Wellicht zijn er tools die beter bij je huidige strategie  en behoeften passen en misschien is marketing automation nog een brug te ver. Ons advies is: begin eerst met een solide basis. Zoals het optimaliseren o.a. van de website, SEO en landingspagina’s, retargeting, het inrichten van rendabele SEA campagnes en deel je waardevolle content via social media.

4. Geen duidelijke data-structuur hanteren of validatie mogelijkheden kunnen benutten.

Het bezitten van data is zeer belangrijk. Het gebruiken van goede data is waardevol en cruciaal voor het succes van marketing automation. Om de data op een juiste manier te kunnen gebruiken is het zeer belangrijk dat er in de marketing automation tool mogelijkheden zijn voor validatie. Aan de hand van tags kan je data goed gebruiken bij bijvoorbeeld leadscoring. Het bezitten van data is zeer belangrijk en de validatie mogelijkheid wellicht nog belangrijker dan je kan voorstellen. Je hebt immers niets aan data als je het niet kan gebruiken en/of ontsluiten. Daarbij verzamelen veel bedrijven de data wel maar gebeurt dit niet gestructureerd. Dan ontkom je zeker niet aan handmatige en tijdrovende klussen. Been there done that. We hebben nachtenlang door moeten werken om dit soort klussen uit te (moeten) voeren. Daar wordt niemand blij van.

5. Marketing automation zorgt niet voor leads. Stel de juiste KPI’s.

Het bepalen van een goede KPI begint met de juiste vraag en het is soms zo eenvoudig: “Wat is mijn doelstelling?”. Zo eenvoudig kan het zijn. Wil je meer bezoekers, meer leads en meer verkopen op je website/webshop? Waarschijnlijk is het antwoord op alle vragen: ja. Dat is het startpunt. Marketing automation zorgt niet voor meer bezoekers en meer leads. Marketing automation werkt ondersteunend bij het behalen van meer conversie. Als de basis goed is ingericht en je leads genereert komen er leads in je nurture flow. We noemen dat het entry point. Je hebt kortweg een startpunt (entry point) en een eindpunt (end points/ results). Als je het stap voor stap in kaart brengt kan je duidelijke KPI’s opstellen. Wat voor veel bedrijven lastig is om de KPI’s later ook daadwerkelijk te checken hier weer op te acteren. Het Plan-do-act-check principe ligt hier aan ten grondslag en is essentieel voor het succes van marketing automation.

6. Alleen e-mail gebruiken voor je nurture flows.

Feitelijk is marketing automation 80% het geautomatiseerd versturen van e-mails. Ondanks dat dit goed werkt en we het in dit artikel hanteren als het primaire kanaal is het echter maar één van de vele kanalen die je kan gebruiken bij de nurture flows. Gebruik meer dan alleen e-mail. Voorbeelden hiervan zijn: push berichten, location based targeting, SMS of een DM via social media kanalen. Bekijk goed wat relevant is voor je doelgroep en speel daar goed op in.

Advies van sPitch – Owned- Paid- en Earned media

Is er in de basis nog veel winst te behalen en is de uitdaging vooral het krijgen van relevante traffic en het genereren van de juiste kwaliteit leads? Wacht dan met het aanschaffen van een marketing automation tool en focus daar dan eerst op. Relevante traffic en de juiste kwaliteit leads kan je genereren via owned- paid en earned media.

  1. Richt je SEO goed in en creëer daarmee waardevolle owned media traffic.
  2. Maak goede converterende landingspagina’s voor belangrijke zoekwoorden.
  3. Zorg voor een korte laadtijd en dus een snelle website.
  4. Zorg voor relevante traffic door een juiste inzet van paid media.
  5. Verleid je bezoekers terug te keren naar je website indien deze nog niet geconverteerd zijn door de inzet van retargeting.
  6. Als je waardevolle content hebt die mensen de moeite waard vinden om te delen realiseer je daarmee earned media. Earned media zijn de media waarop je verhaal verteld wordt zonder dat je ervoor betaalt. Mensen doen het uit zichzelf omdat ze je organisatie of je content de moeite van het delen waard vinden.
  7. Verzamel alle data die je realiseert en gebruik deze op de juiste manier.
  8. Werk samen met sPitch aan bovenstaande punten.