Wat steek je hiervan op?

Als je als bedrijf overweegt om een ( online) marketingbureau in te huren, dien je rekening te houden met de verschillende beschikbare opties voor de verschillende disciplines van digitale en online marketing en daarbij het juiste marketingbureau. Formuleer duidelijke doelstellingen en stel jezelf de vraag: Wat wil ik precies? Kies ik voor een online marketingbureau omdat ik:

  • Het (evt.) interne marketingteam van het bedrijf voor alles kan én (of juist niet) wil gebruiken?
  • Een marketingbureau deeltaken wil laten verzorgen of hele campagnes wil laten opzetten en onderhouden?
  • Intern het marketingteam met het marketingbureau kan samen laten werken aan marketingcampagnes?
  • De voordelen zie, de nadelen herken en de uitdagingen aan wil gaan die er zijn bij het samenwerken met online experts van het marketingbureau?

 

Marketingbureau inhuren? Waarom en waar op te letten.

Er is op korte termijn behoefte aan (marketing) innovatie

Het kan logisch en praktisch zijn om een ​​marketingbureau in te huren als je op zoek bent naar nieuwe innovaties en een frisse externe kijk op de huidige marketingactiviteiten. Je bestaande team is mogelijk te veel gehecht aan de dagelijkse gang van zaken en beschikt niet of onvoldoende over de juiste capaciteiten om snel marketing innovatie binnen het team te stimuleren.

Je hebt snel resultaten nodig en intern is hiervoor niet de vereiste capaciteit

Overweeg om samen te werken met een marketingbureau als je in een relatief korte tijd bepaalde doelen dient te bereiken om bijvoorbeeld investeerders of andere stakeholders tevreden te stellen (of te houden). Er zijn verschillende soorten marketingbureaus. Er zijn goede experts, binnen elk bedrijfsdomein. Een enkeling is wellicht in staat direct en snel resultaat te leveren. Over het algemeen genomen geldt de stelregel dat er geen garanties kunnen worden gegeven, zeker niet direct. Wordt dit wél beloofd? Wees dan op je hoede.

Je hebt een klein budget

Het inhuren van een marketingbureau kan op het eerste gezicht duur lijken. Maar als je het vergelijkt met de kosten van het inhuren van een volledig team van marketeers, is het voor de lange termijn veel voordeliger. Bovendien zijn talentvolle marketeers schaars. Het opbouwen van een team met goede marketeers met verschillende disciplines is een hele grote en kostbare uitdaging. Voor bepaalde disciplines is het dan ook verstandiger deze expertise extern in te huren. 

Wanneer is het wellicht een betere optie intern een marketingteam op te bouwen?

Je hebt een groot budget en de organisatie is er geschikt voor

Bedrijven die hun marketingafdeling willen laten groeien met een langetermijnstrategie, hun langetermijndoelstellingen inzichtelijk hebben en nastreven en waarbij het budget groot tot zeer groot is kunnen wellicht de beslissing nemen om een intern marketing team op te stellen. Dit stelt je in staat een team van individuen samen te stellen die zogenaamde residentexperts worden en snel nieuwe marketingtrends kunnen overnemen.

Je bent bereid veel tijd te spenderen aan een eigen team

Het bouwen van een intern marketingteam kan worden gezien als een investering die zich in de loop van de tijd zal terugbetalen. Ben je enthousiast om te beginnen? Keep it simple. Huur je eerste of tweede marketingmedewerker(s) in en zorg ervoor dat het marketingteam de belangrijkste marketingfuncties vervult. Begin bij de basis. Paradox hierbij: Doe dit bij voorkeur samen met een marketingbureau die je kent en vertrouwd en kan inschatten of de nieuw aan te nemen marketingmedewerker geschikt is.  Nog een tip: Werk bij voorkeur niet samen met wervingsbureaus, selectiebureaus en recruiters. 

Je wilt geen tijd spenderen aan de coördinatie met externe partijen

Communiceren met een marketingbureau kan tijdrovend zijn. Het vermijden van externe communicatie- en coördinatieprocessen kan je tijd en geld besparen die kan worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld nieuwe medewerkers. Vermijd in ieder geval elke vorm van samenwerkingen met werving en selectiebureaus. De absurde bedragen die werving en selectiebureaus vragen is beter besteed als media-spend. 

sPitch-online-marketing-480x345

Wanneer is de combinatie van intern samen met een marketingbureau de beste keus?

Je wilt de voordelen van beide kanten gebruiken, best of both worlds.

Indien je ontvankelijk bent voor advies, het benutten hiervan en je gebruik wil maken van de mogelijkheden van beide partijen, kan je een interne marketeer in dienst nemen die de voordelen van een samenwerking met een extern marketingbureau écht ziet. Hier ervaar je als organisatie dan de uitgebreide voordelen van. Op deze manier kan je een eerste of volgende stap zetten om een ​​intern marketingteam van experts te vormen en tegelijkertijd ondersteuning te krijgen van een ervaren marketingbureau.

Je hebt nog niet het budget om een compleet marketingteam in dienst te nemen

Overweeg de inzet van de interne marketeers en de externe bureaus als je de interne marketingafdeling wilt opbouwen, maar je nog niet het budget hebt om een ​​volledig team in dienst te nemen. Op deze manier is het mogelijk om ontbrekende competenties en disciplines te laten verrichten door samen te werken een extern marketingbureau. Tip: Besteed nooit je volledige marketing uit aan een extern marketingbureau, door samen te werken bereik je betere resultaten. En/En is een mooi streven als uitgangspunt.

Je wilt flexibel blijven

Het inhuren van één of twee interne marketeers en een marketingbureau kan een goede middenweg zijn als je nog niet tot  een definitieve strategie bent gekomen. Samen bereik je meer en is er een grote mate aan flexibiliteit. Een extra voordeel is dat er nog steeds de mogelijkheid is om je marketingteam verder uit te breiden om grondig en gedegen te werk gaan terwijl er tegelijkertijd resultaten geboekt worden.

Recap: Nu weet je waar je op dient te letten wanneer je overweegt om een online marketingbureau in te schakelen.

Intern een team bouwen of extern een bureau inhuren, het is een lastige vraag. Ze hebben beide hun voordelen. Binnen je bedrijf dienen er keuzes gemaakt te worden. Twijfel je over deze betreffende keuzes? Wij helpen je! Neem contact op met sPitch om de juiste keuzes te maken.

sPitch-online-marketing-inhuren-480x322