Hoe werkt SEA – PPC Advertising nu echt?

Ben je al bekend met SEA (Search Engine Advertising) via Google AdWords?  Of andere vormen van PPC Advertising, zoals Facebook Ads? Heb je wel eens een advertentie campagne opgezet? Ken je ook de verschillende key factoren van succes bij SEA – PPC Advertising? Nee? In dit artikel gaan we in op hoe SEA – PPC Advertising ook voor jou resultaat oplevert. We behandelen voor het gemak even Google AdWords, omdat dit de meest gekozen vorm van PPC Advertising is in Nederland.

1. Wat is SEA?

SEA is het betaald adverteren op Google of anderen zoekmachines. Je advertentie komt op een bepaalde positie op de pagina te staan. Door het bieden op zoekwoorden ga je betalen per klik. Dit zorgt ervoor dat je enkel betaald voor veelal relevante bezoekers. Immers is de zoeker al actief op zoek naar het door op jouw geboden zoekwoord. Het gebruik van SEA in combinatie met SEO zorgt ervoor dat je met veel precisie jouw content en advertentie kan richten op -de voor jouw relevante- doelgroep. Met Google Adwords kan dat heel gericht.

2. Wat is PPC?

PPC staat voor pay-per-plick. Het is een systeem waarbij adverteerders betalen per keer dat er op hun advertentie geklikt wordt. Je koopt bij wijze van spreke ‘relevante’ bezoekers door enkel op de voor jou belangrijke zoekwoorden te bieden. Het fijne hiervan is dat je kunt aangeven hoeveel er maximaal gespendeerd (media spend) kan worden aan een klik en nauwgezet kunt bijhouden hoeveel er daadwerkelijk uitgaat naar elke AdWords campagne. Eerder was het uitgeven van grote bedragen per klik lonend voor de positie van je advertentie. Gelukkig is nu de relevantie bepalend. Relevantie wordt uitgedrukt in een kwaliteitsscore. Google streeft ernaar om kwalitatieve resultaten te tonen. Immers is niet zoeken opzich het doel maar daadwerkelijk datgene vinden wat men zoekt.  Daardoor is relevante content meer en meer gaan wegen op de weegschaal (hierover meer bij quality score).

3. Wat is Google AdWords?

Google AdWords is de tool van Google waarop je heel gericht advertentiecampagnes kunt opzetten, exact kunt aangeven hoeveel je wenst te spenderen per campagne en per zoekwoord en hoe je daarmee bij de voor jouw relevante doelgroep onder de aandacht komt. Kanttekening: Er moet natuurlijk wel een “zoekbehoefte” zijn. Zoals eerder aangegeven is Google verreweg het meest gebruikte zoekmachine is Nederland.  Het is cruciaal om deze tool goed onder de knie te hebben.

4. Kwaliteitsscore en de hoogte van je CPC.

We benoemen in dit artikel wat CPC (cost-per-click) is, maar wellicht nog belangrijker en interessanter is de uitleg van de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore bepaald op welke positie welke zoekwoorden komt te staan. In Nederland is Google verreweg de meest gebruikte zoekmachine. 95% van alle Nederlands zoekopdrachten worden via Google uitgevoerd. Vandaar dat ik me dus vooral op Google AdWords zal richten.

Google AdWords – kwaliteitsscore.

Wat is een kwaliteitsscore, ook wel quality score genoemd en hoe wordt deze bepaald? Quality score is de kwaliteitsscore van je landingspagina/ bestemmingspagina ten aanzien van het zoekwoord. Google verdient aan Google AdWords. Het is hun belangrijkste inkomstenbron. Google is er dus bij gebaat om bij elk zoekwoord de beste websites en/ of pagina’s laten zien. Hoe relevanter je content is ten aanzien van het zoekwoord waarop je wilt adverteren hoe minder je hoeft te betalen voor de clicks op jouw advertentie. De 4 punten waar naar gekeken word om de kwaliteit van je advertentie te meten zijn: 

  • De doorklik ratio.
  • De relevantie van elk zoekwoord in verhouding tot de advertentiegroep.
  • De kwaliteit en relevantie van de landingspagina.
  • De relevantie van de advertentie tekst.

Google Ads veranderingen.

Zoals eerder benoemd is de tijd dat diegene met het grootste budget bovenaan komt te staan met zijn of haar advertentie al lang voorbij. Google is constant bezig met het polijsten van hun formule om zo meer en meer de relevante advertenties de beste posities te geven. Hiervoor heeft Google de volgende formule ontwikkelt: maximaal bod per klik x kwaliteitsscore = advertentie ranking = je positie in Google bij de advertenties. 

Google Ads nu.

Wat opvalt is dat Google zorgt dat de advertentie steeds minder opvalt als  advertentie. Herinner je de gele blokken nog welke duidelijk aangaven dat het een advertentie was? Deze is vervangen door een klein groen omlijnd vierkantje met daarin adv. Dit maakt het nog subtieler en zal niet iedereen het zien als advertentie, hoe ver Google hier mee gaat dat zal nog blijken. Zal er later nog onderscheid zijn tussen organische en betaalde resultaten op het eerste oog?

Heads up? Je weet nu… 

  1. Hoe je succesvol SEA – PPC advertising inzet en dit (meer) resultaat oplevert.
  2. Hoe je een goede positie met SEA – PPC advertising behaald in zoekmachines.
  3. Hoe je zorgt voor een hoge relevantie en hoge kwaliteitsscore.
  4. Hoe je kan besparen op kosten voor de advertise spend.
  5. Hoe je de ROI (Return on Investment) c.q. de ROAS (Return on Advertise Spend) borgt.